Vitaminok fogainknak

2015-01-06   dátum Kategória: ÁLTALÁNOS FOGÁSZATI KEZELÉSEK

FórumDental szolgáltatások

A táplálkozás során különböző vitaminokat és nyomelemeket viszünk be szervezetünkbe.
A mindennapokban fontos odafigyelnünk a gondosan megválogatott és választékos étrendre, mely nem csak az általános egészségünk szempontjából fontos, hanem a fogaink valamint fogágyunk vitalitását is fenntartja.

Mit nevezünk vitaminnak?

A vitamin olyan szerves vegyület, amely kis mennyiségben ugyan, de nélkülözhetetlen az emberi szervezet számára, viszont kellő mennyiségben az előállítására nem mindig képes, ezért tápanyag formájában kénytelen hozzájutni. A vitaminokat nem kémiai szerkezetük, hanem biokémiai aktivitásuk alapján osztályozzák. Van olyan vitamin, amit bizonyos feltételek mellett képes a szervezet előállítani, példa erre ember esetében a D-vitamin és a napsütés kapcsolata. Van olyan anyag, amely az egyik élőlény számára vitamin, a másiknak pedig nem. Erre példa a C-vitamin, amelyet a legtöbb állat szervezete képes előállítani, de az ember nem. Az esszenciális aminosavak, és az esszenciális zsírsavak nem számítanak vitaminnak, mert nagy mennyiségben van szükség rájuk. Mára tizenháromra csökkent a tudomány által elismert vitaminok száma.
A vegyes táplálkozás általában fedezi a vitaminszükségletet, de az étrend összeállításánál nem csak arra kell törekedni, hogy a táplálék nyersanyaga vitaminban gazdag legyen, hanem figyelemmel kell lenni arra is, hogy az ételek elkészítése során – főleg a hevítés hatására – a vízben oldódó vitaminok 10-50%-a is elbomolhat, elveszhet. Az egészséges szervezet működéséhez nemcsak vitaminokra, hanem ásványi anyagokra, kofaktorokra és nyomelemekre is szükség van.
(Forrás: wikipédia)

K-vitamin

K-vitamin A K-vitaminnak kitüntetett szerepe van a véralvadási rendszerben, ennek megfelelően segít a fogínyvérzés megelőzésében és megszüntetésében. Hiánya esetén vérzésre való hajlam jelentkezhet. (fogínyvérzés) Emellett jótékony hatással van a máj méregtelenítő funkciójára, egyes kutatások szerint pedig a csontok felépítéséhez is szükséges. Megtalálható növényi olajokban, gyógynövényekben, spenótban, brokkoliban, káposztában és még az aszalt szilvában is. Szerencsére a legtöbb K-vitamint tartalmazó alapanyag lében is kapható, így szomjoltás alatt is gondoskodhat fogai és ínye egészségéről.


D-vitamin

D-vitamin Segíti a kalciumfelszívódását és beépülését, ezáltal védi a fogzománc egészségét.
Hiánya esetén a fogzománcon elváltozások jelenhetnek meg. Ha a zománcfejlődés folyamán nem kap a szervezet elegendő D vitamint, akkor fehér foltok jelenhetnek meg a fogakon. Azt a mennyiséget, melyre a szervezetünknek szüksége lenne, nagyon nehéz természetes úton pótolni, de tablettával és minél több napfénnyel jó eredményeket érhetünk el. Ha lehetséges, még ezeken a téli napokon is, tartózkodjunk a napos órákban a napon, sétáljunk, napozzunk, ez jót tesz a vérkeringésünknek és az általános közérzetünknek.
Ha szeretnénk táplálkozással is rásegíteni a D vitamin készletünkre, akkor együnk vajat, tojássárgáját, gombát, kaviárt, csukamájolajat, tofut és dúsított tejkészítményeket.


A-vitamin

A-vitamin Segít a fogíny, az egész fogágy és a fogzománc egészségének fenntartásában.
Az A-vitamint szokták a bőr és a szem vitaminjának is nevezni. Ezáltal a szájüreget, és a szájüregi nyálkahártya egészségét is befolyásolja. Hiánya esetén a bőr és a nyálkahártya szárazzá, fertőzésre, gyulladásra hajlamosabbá válik. A szájzugok berepedezettsége is tünete az A vitamin hiányának. Az A-vitamin zsírban oldódó, így nagy mennyiségben megtaláljuk a halolajban, a májban, a tojássárgájában, a vajban, a tejszínben, továbbá a zöld leveles zöldségekben és a sárga zöldségekben is.


C-vitamin

C-vitamin A C-vitamin sokféle hatása ismert: antioxidáns, erősíti az immunrendszert. Enyhíti, és megelőzi az ínyvérzést okozó ínygyulladást. Hiánya esetén az ínyvérzés könnyen mindennapossá válhat. Sajnos a szervezetünk tartósan nem képes a C-vitamin raktározására, így folyamatos utánpótlásra van szüksége. Érdemes a táplálék kiegészítők helyett az étrend megfelelő összeválogatásával biztosítani a napi szükségletet, azaz sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani. Élvezetes és színes módon pótolhatjuk, ha csipkebogyót, paradicsomot, petrezselymet, fekete ribiszkét, savanyú káposztát, kivi gyümölcsöt és mindenféle további citrusfélét fogyasztunk.


ITT KÉRHET IDŐPONTOT Dr Olvasztó Pálma rendelésére